January 04, 2015

Road To Haramain | Wahyu Pertama Di Gua Hira (9)

Seperti yang dijanjikan semalam, kami akan menceritakan sejarah ringkas Nabi SAW yang sering ke gua Hira, Jabal Nur. Jika ada jemaah yang ingin mendaki Jabal Nur atau Gua Hira, bayaran tambahan akan dikenakan untuk perkhidmatan penunjuk jalan. Masa yang diperlukan untuk naik juga lebih lama daripada turun. 



Gua Hira, Jabal Nur

Gua Hira yang terletak di Jabal Nur adalah sebuah gua yang sangat terkenal dalam sejarah Islam, kerana di dalam gua itulah Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi rasul, dan di situ pula turunnya ayat Al-Qur'an yang pertama surah [Al 'Alaq 1-5]. Gua kecil ini terletak di puncak gunung Jabal Nur, di bahagian utara Mekah, sekitar 5 km dari Masjidil Haram, di sebelah kiri perjalanan menuju Arafah. Tinggi puncak Jabal Nur adalah sekitar 200 m. Bentuk gunung ini dilihat berdiri tajam. Disekelilingnya terdapat sejumlah gunung, bukit batu dan jurang.

Bentuk Gua Hira agak memanjang, terletak di belakang 2 batu raksasa yang sangat dalam dan sempit, tidak dapat dilalui lebih dari satu orang. Di dalam gua hanya boleh memuatkan kira-kira 5 orang saja, dan sekadar cukup untuk tidur 3 orang secara berdampingan. Tinggi gua hanya setinggi orang berdiri, atau sekitar 2 meter. Seandainya tidak ada bangunan yang tinggi di Masjidil-Haram, dari mulut gua bahagian belakang dapat dilihat Ka'bah (Masjidil Haram). Meskipun dalam syarat berhaji tidak dimestikan untuk pergi ke Gua Hira, namun pada musim haji banyak jemaah haji mengambil kesempatan untuk naik ke Jabal Nur, menyaksikan Gua Hira. Di kawasan gunung ini tidak terdapat sedikit tanaman pun malah tandus dan gersang. Hanya terdiri dari batu-batu besar. Mendaki puncak Gua Hira memerlukan masa sekurang-kurangnya 2 jam. Keadaan di puncaknya sangat sunyi dan senyap hingga terasa menakutkan.

Beberapa tahun sebelum dan setelah menikah dengan Khadijah binti Khuwalid, Rasulullah SAW telah menjadikan Gua Hira sebagai tempat ber'uzlah untuk bertafakur, mengasingkan diri dari berbagai keruntuhan moral penduduk Mekah. Selama itu baginda juga bekerja membantu para jemaah haji yang datang ke Kaabah dengan menyediakan air minuman buat mereka. Namun baginda tidak pernah beribadah menurut kepercayaan orang Arab dikala itu, iaitu menyembah berhala yang ada di Kaabah. Rasulullah SAW sering memisahkan diri dari keramaian untuk mencari jalan keluar agar masyarakat tidak menyembah berhala.

Di gua ini menjelang usia 40, Rasulullah yang selalu bertafakur, beribadah menurut agama Ibrahim selama berjam-jam bahkan berhari-hari hanya dengan membawa bekal makanan dan minuman secukupnya. Baginda SAW pulang hanya untuk mengambil bekalan dan kembali lagi ke gua. Sepanjang bulan Ramadhan digunakan baginda untuk beribadah. Pada malam 17 Ramadhan 41H atau 6 Ogos 610M, baginda SAW melihat "cahaya" terang benderang memenuhi ruangan gua. Tiba-tiba Malaikat Jibril muncul dihadapan baginda menyampaikan wahyu Allah SWT, yang pertama, Surah Al 'Alaq (1-5).

Setelah itu dengan perasaan takut dan gelisah, baginda bergegas pulang dan berkata pada Khadijah : "Selimutkanlah Aku, Selimutkanlah Aku." Khadijah menyelimuti dan mendampingi beliau hingga hilang rasa takutnya. Setelah mendengar kisah yang sangat ganjil dialami suaminya di Gua Hira, Khadijah segera menemui Waraqah bin Naufal, anak saudara Khadijah, seorang pemeluk agama Nasrani di zaman Jahiliyah. Waraqah pandai menulis kitab Injil dengan bahasa Ibrani. Melalui dia, Muhammad SAW tahu bawa dirinya akan diangkat menjadi Nabi dan Rasul sebagaimana Nabi Musa, menerima wahyu Allah SWT melalui Jibril.

Nabi Muhammad SAW ketika itu berusia sekitar 40 tahun. Beliau telah dipilih Allah SWT sebagai Rasul. Rasul terakhir yang membawa manusia dari alam kegelapan ke alam kecahayaan hidayah.



p/s; aktiviti jemaah Massnizam Group akan kami update sebentar lagi dalam sambungan entri ini juga. InsyaAllah.